top of page
  • רעות מויאל

שיאצו- מגע מרפא


השיאצו היא שיטת טיפול וריפוי שפותחה ביפן על בסיס טיפולים ידניים שהיו נהוגים במרכז סין לפני כ-3000 שנה. על פי עקרונות הרפואה הסינית מטרת הטיפול היא להשיב את המטופל למצב של איזון אופטימלי. מחלה (פיזית או נפשית) נתפשת כחוסר איזון במערך האנרגטי של המטופל ועל ידי שיטות שונות כמו דיקור, צמחי מרפא, תזונה, מוקסה וכו' נסייע למטופל לשוב ולתפקד בצורה מאוזנת. הדגש של הרפואה הסינית הוא בעיקר על מניעה ותחזוקה. שורשי השיאצו הגיעו מסין לפני כאלף שנה.

באותו זמן היו בסין מספר שיטות לטיפול במגע, בין השאר: אנמה, טווינא והאנקיו.

כיצד מתבצע טיפול שיאצו?

הטיפול מתבצע באמצעות לחיצות, כיפוף, מתיחות, טלטול ומניפולציות עדינות של איברים ומפרקים. הלחץ מתבצע על ידי העברת משקל המטפל לאגודלים, לכפות הידיים, למרפקים ולברכיים לאורך המרידיאנים (מסלולי אנרגיה) ונקודות על גבי הגוף. מנחי הטיפול (גב, בטן, ישיבה או שכיבה על הצד) נבחרים בהתאם למרידיאנים עליהם מבוצע הטיפול ובאופן הנוח ביותר. המטפל דואג לנוחות המטופל בהנחת כריות לתמיכה תחת הראש, החזה, הבטן או הירכיים. הטיפול מתבצע עם בגדים נוחים, ללא שמן, לרוב על מזרון או על מיטת טיפולים וכן בישיבה.

סוגי שיאצו

שיאצו קלאסי- נשען על התפיסה והפילוסופיה של הרפואה הסינית ומתבסס על אותם אופני התשאול ובדיקה- אבחנת בטן, מרידיאנים, לשון ודחופק. בתחילת הטיפול נעשית האבחנה שעל פיה נבחר המהלך הטיפולי על ידי המטפל ובסוף הטיפול חוזר המטפל לבדוק את אזורי האבחנה ועוקב יחד עם המטופל אחר השינויים שחלו מתחילת הטיפול עד סופו.

זן שיאצו- מבוסס על קאטה טיפולית קבועה ומתבסס גם הוא על השבת האיזון למערך האנרגטי של המטופל. המטפל חוזר אחר אותן פעילות בכל טיפול ובכך מתפנה לחוש אזורי עודף או חוסר (כאשר מדובר בעודף תהיה תחושה של נוקשות ודחיה ממגע ובמצב חוסר תהיה תחושה של איזור רך המבקש מגע). במהלך הטיפולים יהיה ניתן לזהות בשינויים שחלו בגוף המטופל. מטופל של "זן שיאצו" לומד להכיר את הרצף הטיפולי בעצמו, עובדה שלעתים גורמת לו לתחושה נוחה יותר כאשר הוא יודע למה לצפות בכל שלב של הטיפול.

במה יכול לעזור טיפול שיאצו?

הטיפול יכול לסייע בשלל מצבים כמו כאבי שרירים, גב, צוואר ובעיות שלד, כאבי ראש ומיגרנות, מערכת העיכול, עייפות, הפחתת סטרס וטעינה בכוחות מחודשים על ידי המגע המלא והבטוח.

למי טיפול שיאצו מתאים?

הטיפול מתאים לכולם ובכל גיל. פחות מתאים במצבים דלקתיים חריפים ובמצבים של מחלת חום אקוטית כמו שפעת.

הטיפול יעיל מאוד לצורך הקלה על כאבים ותופעות נוספות אך מומלץ להגיע לטיפול לשם תחזוקה ומניעה גם כאשר אתם במיטבכם. אצלי בקליניקה בשוהם הטיפול מתבצע לרוב על גבי מזרון שיאצו, כחלק מטיפול בדיקור או כטיפול שלם בפני עצמו.


32 views0 comments
bottom of page